Урок з
природознавства у 1 класі
Тема:
На гостини до
краплини. Вода та
її властивості
Мета:
ознайомити учнів з
властивостями води, її
походженням та значенням води для всього живого, сформувати вміння виявляти властивості води,
її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; продовжувати формувати вміння працювати в
групі, виділяти основну думку та
висловлювати думку групи; сприяти
формуванню бережливого ставлення до води, формуванню інтересу до вивчення природничих наук.
Обладнання: презентація до уроку, склянки,
склянки з водою, сіль, пісок,
цукор, роздатковий матеріал.
Тип уроку:
засвоєння нових знань (за В.Онищуком)
Очікувані
результати:
Після уроку учні зможуть:
•
Називати властивості води, розповідати про її значення для живих істот та господарської
діяльності людини;
•
Виконувати досліди та на основі
досліджень робити висновки.
•
Продовжити сформувати навички роботи в малій
групі;
•
Переконатися у необхідності
бережливого ставлення та раціонального використання води.
Методи, прийоми, види, форми роботи: наочні, практичні, проблемно-пошукові,
групова, колективна.
Хід уроку:
І.
Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
школярів.
- Діти, ми зібралися сьогодні на урок природознавства.
Але урок цей непростий. Я пропоную вам вирушити
зі мною у подорож. Хочете? А вам цікаво дізнатися, куди ми підемо? Увага на екран (Звучить уривок з
мультфільму «Капітошка»).
(Чути стук у двері, заходить дівчинка Краплинка).
Добрий день, я Краплинка.
Прилетіла із хмаринки.
Моя мама – це водиця,
Всього на землі цариця.
А прийшла я недарма,
Привела мене біда.
Люди про мою матінку мало знають,
І тому її не поважають.
Часто марно витрачають
А від бруду і сміття
Вода стала несмачна.
- Дітки, нам, напевно, треба допомогти нашій гості, і
довести їй, що ми памʼятаємо про її матінку – воду, знаємо про її значення для
живих організмів, вивчаємо її властивості, а головне – любимо і поважаємо воду
і знаємо , як її оберігати. Ми можемо допомогти нашій гості? Допоможемо?
Метод
«Мікрофон».
- Отож, діти, дайте відповідь : Чи потрібна нам вода? Де
ми її використовуємо? Чи все ми знаємо про неї? Чи потрібні нам нові знання про
воду? Хочете дізнатись багато нового та цікавого?
- А як ви думаєте, чому ми заговорили сьогодні саме про
воду? (Тому що тема нашого уроку «Вода»)
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Методичний
коментар. Діти формулюють тему, вчитель доповнює.
-
Правильно, діти, ми дізнаємося сьогодні більше про воду та її властивості.
Ми подорожуватимемо разом із Краплинкою. Наша гостя прийшла не сама, а принесла
нам цікаві завдання від Капітошки. Якщо ми їх виконаємо, то дізнаємося багато
пізнавального про водицю-чарівницю. Хочете дізнатися її таємниці?
ІV. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
Робота в
парах.
- Де можна зустріти воду?
Слайд 1
Вода
приховує загадки.
Поміркуй, скажи відгадки.
На малюнок
подивись,
Де вода? Не
помились!
Методичний
коментар.У кожного з дітей на парті малюнок
певної пори року. Діти обирають, де зустрічається вода.
V. Сприйняття
й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу
Постановка
проблеми
- Скажіть, чи все ми знаємо про воду? Чи можемо ми,
просто дивлячись на річку, озеро чи краплю води дізнатися про всі властивості
води? (ні). А як людина пізнає навколишній світ? ( за допомогою спостереження
та дослідів). Хочете більше дізнатися про загадкову речовину – воду? Тоді вирушаймо у подорож, де за допомогою
спостережень та практичних вправ ми зможемо вивчити властивості цієї чудової
речовини. Допоможете мені? Будьте допитливі
та уважні.
Слайд 2
Діти, скляночку візьміть і водичку опишіть.
Діти, скляночку візьміть і водичку опишіть.
1.Спостереження.
Методичний
коментар. Діти спостерігають за водою в склянці, переливають в іншу посудину,
порівнюють з молоком.
Висновок.
Текуча. Вода прозора ( на відміну від молока). Безбарвна. Має форму посудини, в
яку її наливають.
- Скуштуйте її. (Без смаку).
Увага! Якщо
ви сумніваєтеся у чистоті джерела, то пити із нього не можна.
Практичні
поради щодо пиття води із відкритої водойми.
2.Практична
робота. Проведемо досліди на визначення властивостей води.
Дослід
1.Вода – розчинник.
Слайд 3
Як насиплеш
у склянки
різні
речовини,
Поміркуй і
опиши,
які з них
розчинні.
Методичний коментар. На кожній парті склянки з водою та пронумеровані посудини з сіллю, цукром та піском. Діти проводять досліди на розчинність речовин у воді.
Методичний коментар. На кожній парті склянки з водою та пронумеровані посудини з сіллю, цукром та піском. Діти проводять досліди на розчинність речовин у воді.
Висновок: Є
речовини, що розчиняються у воді (сіль, цукор) і не розчиняються (пісок). На
дошку вивішуються результати досліду у вигляді крапельок.
Треба трохи відпочити і себе краплинками уявити.
(співають на мелодію пісні «У лісі, лісі темному»)
У лісі, лісі темному хмаринок безліч там.
Жила собі краплиночка на радість усім нам.
Краплинка підростала там і от у якусь мить,
Піднялась догори вона, щоб там побачить світ.
Перетворило крапельку на пару в небесах.
Там стане вона дощиком й росинкою умить.
На Землю знову випаде, щоб всіх розвеселить.
Дослід
2.Вода випаровується.
Слайд 4
Налили у чайник воду і поставили на газ.
Налили у чайник воду і поставили на газ.
Покипіла,
пошуміла, що з водиці стало враз?
Методичний
коментар. Діти розглядають малюнок, роблять висновок.
Слайд 5
У тарілку
налили ми звичайної води.
10 днів
простояла, ну і що з водиці стало?
Роздивись і
розкажи!
Методичний
коментар. 10 днів назад на підвіконні поставили тарілку з водою. Діти
перевіряють стан води, роблять висновок.
Висновок: Вода випаровується.
Висновок: Вода випаровується.
Дослід 3.Хто
сьогодні черговий? Дошку витирали? А чому вона висохла? Чому висихає підлога,
коли її помили водою?
Висновок:
Вода має здатність під дією сонця перетворюватися на пару, підніматися догори,
утворювати хмари, а потім у вигляді опадів випадати на землю.
VІ.Узагальнення та систематизація знань
Слайд 6
Вікторина
непроста, вікторина «мокра».
Вікторину загадкову відгадаєте? Чудово!
Вікторину загадкову відгадаєте? Чудово!
1. «Мокра» телевікторина.
1. Скатертина біла увесь світ накрила (сніг)
2.Сонце вкрилось хмарами, хтось невидимий в імлі
Небо сірими нитками пришиває до землі (дощ).
3. Сірий, білий, волохатий
огорнув дерева й
хати.
У долині тихо ліг, доїдає сніг (туман).
4. Сидить дід за подушками і стріляє галушками (град).
Методичний
коментар. Діти відгадують загадки, малюнки-відгадки прикріплюють на дошці..
2.Робота в
групах.
Слайд 7
Водиця-чарівниця
мандрує світами.
Пишається
водиця, що має аж три стани.
Відгадай їх!
Методичний
коментар. Діти визначають на дошці на малюнках стани води.
3.Складання
казки «Я крапелька».
З-під
величезного каменя пробивалося чисте джерело. Маленькі краплинки швиденько
вибігали з-під нього і поспішали кудись. Довго дивився камінь на них, а потім
не витерпів, та й спитав: - Маленькі жваві хвильки, чому ви так поспішаєте,
куди біжите? Де ви досі були і що робили?
На що хвильки відповіли каменеві…
Отож, вибачай, каменю, нам ніколи з тобою розмовляти, ми
поспішаємо…
Методичний
коментар. Дітям зачитується початок казки і кінцівка та демонструються малюнки.
Вони повинні уявити себе краплинкою і скласти казку відповідно до поданих
ілюстрацій.
4. Робота в
парах. Скринька Чомусика.
Методичний
коментар. Діти обговорюють, звідки береться вода в шкільному крані? Бесіда про економію води.
5.
Ланцюжок «Не повторись!»
Слайд 8
На дошку
уважно дивись,
Назви ланцюжок властивостей. Не повторись!
Назви ланцюжок властивостей. Не повторись!
VІІ. Підведення підсумків уроку . Рефлексія
1. Метод
«Незакінчене речення»
- Я дізнався багато нового…
- Я зрозумів…
- Цікавим і корисним для мене було…
- Спостерігаючи за водою…
- Проводячи досліди, я побачив…
2. Вправа
«Як я працював».
Методичний
коментар. Кожен учень оцінює свою роботу на уроці за допомогою смайлика -
Капітошки.
3.Висновок.
Ну що ж, думаю, ми довели краплинці, що ми багато знаємо про її матінку-воду,
любимо її, оберігаємо.
Слайд 9
Про мою матусю рідну знаєте багато ви.
Про мою матусю рідну знаєте багато ви.
Сподіваюсь,
що знання ці знадобляться вам в житті!
До нових зустрічей!
До нових зустрічей!
Висновок:
Не умитись, не напитись – без води.
Листочку не розпуститись – без води.
Квіточці не розцвісти – без води.
І людині не прожити – без води.
Тож повинні памʼятати всі завжди,
Немає коментарів:
Дописати коментар